fbpx

← Ga terug

Hoe zorg je voor genoeg me time momenten?

Me time is even de tijd voor jezelf nemen om je batterij weer op te laden. Het is erg belangrijk voor jezelf en je gezin dat je deze momenten pakt. Graag deel ik de volgende 6 stappen met je die je hierbij gaan helpen. Pak pen en papier bij de hand.

 1. Plan ook korte momenten in van 5, 10 of 15 minuten

Heb je nu geen of nauwelijks me time? Begin met het plannen van korte momenten in je dagelijkse dagindeling. Zo is de drempel laag en kun je ook nog andere taken doen die je belangrijk vindt zoals het huishouden bijvoorbeeld. Je hoef hierdoor ook niet gelijk een dag vrij te nemen van werk of oppas te regelen om tijd vrij te kunnen maken voor jezelf.

 2. Gun het jezelf

Het begint met het jezelf gunnen. De waarde ervan inzien voor jou en je gezin. Doordat je jezelf die tijd gunt om even op te laden, zorgt dit er juist voor dat je meer energie krijgt en weer met je volle aandacht bij je kind kunt zijn. Als jij lekker in je vel zit, ervaart je kind deze positieve mindset ook. 

3. Stel de volgende vragen

Stel jezelf de volgende vragen en schrijf de antwoorden op:

1) Ben jij een bezige bij?
2) Heb je moeite met stilzitten en/of even niks doen?
3) Voel je je schuldig als je even tijd en aandacht aan jezelf besteed?
4) Heb je een volle agenda en takenlijst?
5) Kom je aan veel niet toe?
6) Vliegt de dag voorbij?
7) Vind jij je eigen gezondheid fysiek en mentaal belangrijk?
8) Heb je het gevoel dat je jezelf niet goed verzorgt op het moment?

Als je op de meeste vragen bevestigend hebt geantwoord, raad ik je aan om verder zelfonderzoek te doen middels zelfreflectie. Doordat je meer inzicht krijgt in je beweegredenen, kun je makkelijker een verandering teweeg brengen in je gedrag en keuzes. Dit gaat je helpen om meer me time te gaan inplannen en ook daadwerkelijk te nemen. Daarnaast geeft het aan dat het zeer waardevol is om nu echt die me time momenten te gaan hebben.

4. Inventariseer je motivatie en belemmeringen

Hoe belangrijk is die me time voor je? Van een schaal van 1 tot 10. Bij 10: Eigenlijk direct nodig en onmisbaar want anders raak je waarschijnlijk binnenkort overspannen tot en met 1: Onnodig maar gewoon leuk. Ik denk niet dat 1 vaak van toepassing is 😉

Schrijf vervolgens op wat je ervan weerhoudt om op dit moment die me time in te plannen en ook echt te nemen. Dus de belemmeringen. Schrijf alles op wat er in je opkomt. 

5. Bedenk creatieve oplossingen 

Pak de lijst van opsommingen van punt 3 erbij. Ga ieder punt af en bedenk een creatieve oplossing hiervoor. Zet ze vervolgens op volgorde en begin met de oplossing die de minste moeite kost en de grootste kans van realisatie heeft. Zet deze bovenaan op 1. 

Als je jouw cijfer die je hebt gegeven voor de mate van belang om me time te hebben naast punt 1 legt van je lijstje met creatieve oplossingen voor je belemmeringen. Wat valt je dan op? 

6. Voer het nu uit, stel het niet uit

Voer nu jouw nummer 1 creatieve oplossing uit en plan dat me time moment in. Zet het nu in je agenda en maak dit moment ‘heilig’. Laat hier niks tussen komen. Spreek vervolgens met jezelf af wanneer je punt 2 gaat uitvoeren van je lijstje met creatieve oplossingen. Zorg dat je jouw eventuele partner informeert en geef aan hoe belangrijk dit me time moment voor jou is. Vraag om zijn of haar begrip en steun.

DO IT, YOU DESERVE IT!

liefs,

Stéphanie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jouw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor het bevestigen van het plaatsen van een bericht op dit blog en hoe je deze kunt aanpassen.