fbpx

← Ga terug

Lieverd, schiet nou eens op! We komen anders te laat. Doe je schoenen aan. Hup, hup snel! NU graag! Waarom?! Omdat we anders te laat komen.

Hoor jij jezelf soms zo praten tegen je kind? Is een volle agenda herkenbaar? Zit je vaak krap in de tijd en moeten jij en je kind daarom vaak haasten? Waarschijnlijk adem je hoog en snel op deze momenten. Deze ademhaling heeft onbewust ook effect op jouw kind. Het zorgt ook voor stress en een snelle ademhaling bij je kind.

Volg jij je ademhaling?

Volg je wel eens bewust je ademhaling? Zo ja, is deze hoog? Dus voel je vooral je borstkas op en neer gaan? Of zit je ademhaling lager, In je buik. Je kunt je ademhaling op dit moment bewust volgen. Is hij hoog, laag of een combinatie van beiden?

Een hoge ademhaling kan je vertellen dat je stress ervaart. Deze hoge ademhaling activeert je mentale wil. Tijdelijk geeft dit kracht maar wanneer je dit voor langere tijd doet verstoort dit de balans tussen voelen en denken. Aanmaak van het stress hormoon cortisol wordt geactiveerd en geeft een verhoogde hartslag. Het remt daarnaast het spijsverteringsstelsel.

Wat je eigenlijk onbewust creëert met deze hoge ademhaling is constant in ‘stand’ vechten of vluchten staan. Geen ontspannen ‘stand’. Dit kan er ook voor zorgen dat je sneller gefrustreerd en/of boos kunt reageren naar je omgeving toe. Je bent sneller overprikkelt. Een rustige lage ademhaling via de buik geeft ontspanning en rust.

Oefening: Test je ademhaling

Heb je enig idee hoe vaak je per minuut uitademt? Ik nodig je uit om je timer te zetten voor één minuut en te tellen hoe vaak je nu (in rust) binnen één minuut uitademt.

En? Hoe vaak ademde je uit? vijf, tien of vijftien keer? Of misschien meer? Zit je rond de zes uitademingen binnen één minuut dan ben je ontspannen. Tot de twaalf keer per minuut is nog redelijk oké, maar boven de vijftien keer vertelt je dat je stress ervaart en dit heeft direct invloed op je welbevinden en dat van ons kind.

Misschien was je je hier niet eens van bewust. Je ademhaling geeft hierdoor inzicht in de mate van stress die je op dit moment ervaart.

Meditatie

Tijdens de meditatie volg je bewust en met je volle aandacht je ademhaling. Je telt je uitademing. Vaak concentreren wij ons op de inademing. Terwijl de uitademing erg belangrijk is. Deze brengt én houdt ons in balans. De uitademing zorgt voor ontspanning, rust en je laad jezelf weer op.

Ademhaling is iets wat we altijd doen, het gaat meestal onbewust, maar we kunnen onze ademhaling wel sturen of manipuleren. Dit kun je doen met ademoefeningen. Deze oefeningen hebben direct invloed op je welbevinden. Je kunt de effecten vaak al zeer snel lichamelijk ervaren.

Ontspanning

Een voorbeeld van hoe je bewust je ademhaling kunt aansturen en hierdoor invloed kan uitoefenen op je welbevinden is het doen van de volgende oefening:

Stap 1: Volg je ademhaling zo’n 4 inademingen

Stap 2: Adem nu in vier tellen in lekker diep via je neus

Stap 3: Vervolgens adem je in zes tellen uit door je mond

Stap 4: Wacht even met inademen zo’n één a twee tellen en start dan weer bij stap 1.

Doe dit een zo’n zes tot zeven keer. Vooral wanneer je een gevoel van stress ervaart of ontspannen te kunnen slapen.

Tips:

  • Zodra je jezelf hoort zeggen tegen je kind: Schiet op, haast je, hup hup et cetera. Vraag jezelf dan eerst af: Is dit echt noodzakelijk? Heb je jouw agenda niet te vol gepland of ben je niet te laat gestart met jezelf en je kind klaar te maken voor vertrek? Bekijk of je het kan schrappen de afspraak of accepteer dat je deze keer te laat komt en evalueer voor jezelf wat je volgende keer dient aan te passen in je routine van klaarmaken om te gaan (bijvoorbeeld je kind naar school brengen). Probeer zo de druk en stress bij jezelf en je kind weg te halen.
  • Ga mediteren. Je focust op je uitademing en je ademhaling gaat op den duur rustiger en dieper worden.
  • Doe geregeld mindfulness oefeningen en andere ademoefeningen om te ontspannen en je ademhaling te verbeteren (langzamer ademen en vanuit de buik).

Veel liefs,

Stéphanie van ZenMama

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jouw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor het bevestigen van het plaatsen van een bericht op dit blog en hoe je deze kunt aanpassen.